KONTAKT:

FITTIP s.r.o
Šoltésovej 3
080 01 Prešov

č.účtu: 4019826310 / 7500

IBAN:

SK3375000000004019826310


tel: +421907 507 964

fax: +42151 770 48 37

fittip@fittip.sk

 

AKCIA: Bez poštovného a doprava ZDARMA až domov - pre mesto PREŠOV

OBJEDNÁVKA nad 69 EUR + akciové balíčky - poštovné a balné ZDARMA - celá SR

Bežné poštovné a balné - 4 EUR

 

SPOLUPRACUJEME:



Články, rady, tipy, triky.. »
INSOMNIA – NESPAVOSŤ (2.ČASŤ)

Zase si včera nespal ?? Rátaš ovečky, obláčiky a stále nič ??

Nechcem ťa odradiť, ale nepomôže to. Prečo ?? Dnes ti to vysvetlím.

,, Spánok je ako holubica, ktorá si sadá na našu ruku. Čím viac ju chceme chytiť, tým skôr uletí. ´´
(neurológ prof. Frankl)

Je to podobné ako s našimi hokejistami. Čím viac chcú, tým horšie hrajú. Nesmieš sa snažiť zaspať, spánok musí prísť sám, potichu, nenápadne.

ČO JE SPÁNOK ? : Regulácia spánku a bdenia je zabezpečovaná suprachiazmatickými jadrami hypotalamu, ktoré reagujú na striedanie svetla a tmy. Okrem toho je spánok regulovaný aj biorytmami – cyklickými zmenami vylučovania hormónov a ďalších látok, zmenami teploty, krvného tlaku a pod. Odporúča sa zaspávať a zobúdzať sa v tú istú hodinu.

CHÉMIA proti nespavosti: Už od nepamäti ľudia používali svojpomocne vyrobené, nazbierané alebo zakúpené prostriedky na navodenie spánku alebo spánku podobnému stavu. Používali sa alkoholické nápoje (predovšetkým pivo), chmeľ, belladona, medovka, valeriána, a mnoho iných prostriedkov. Od roku 1826 sa používal bróm a od roku 1935 krátkodobo pôsobiace barbituráty, často zneužívané aj pre iné účely. Benzodiazepiny sa používajú od roku 1959. Nevýhodou týchto látok bolo narušenie fyziologických striedaní spánkových fáz, potreba zvyšovať dávku, vznik závislosti a pocity spánkovej opitosti a nevýkonnosti na druhý deň po ich požití. Preto sa hľadali nové účinné látky a na trh boli uvedené hypnotiká 3. generácie (od r. 1981). Zopiclon ovplyvňuje selektívne benzodiazepinové (omega) receptory 1 pre utlmenie a spánok a benzodiazepinove (omega) receptory 2 pre uvoľnenie svalov a protizáchvatové účinky. Ešte selektívnejšie (len na omega 1 receptory) pôsobí novšia účinna látka Zolpidem (Hypnogen), ktorá má len veľmi malý vplyv na omega 2 receptory, a prakticky žiadny vplyv na omega 3 receptory. Nenarušuje fyziologické striedanie spánkových fáz, nemá nežiaduce účinky na druhý deň. Lieky s touto účinnou látkou je možné použiť aj v prípadoch krátkodobej nespavosti pri strese, v cudzom prostredí, pred dôležitým dňom a pod. Tieto lieky nie je potrebné teda užívať každý deň, výhodou je že ani pri dlhodobejšom užívaní nevzniká závislosť a potreba zvyšovania dávky. Je na vás či na to pôjdete farmakologicky, alebo psychologicky.

EMÓCIE: Najtypickejšie psychické problémy, ktoré ovplyvňujú nespavosť:
• stres
• depresia
• napätie (myseľ, psychologický, situačný, a mnoho ďalších),
• schizofrénie, a / alebo
• mánia (bipolárna porucha)

Nespavosť môže byť ukazovateľom depresívnej poruchy. Depresívne poruchy a nervozita sú jasne spojené s nespavosťou. Zo všetkých psychologických príčin nespavosti, úzkosť a zúfalstvo sú najčastejšie.

CHYBY pri zaspávaní : Medzi najčastejšie chyby pri zaspávaní, patrí sumarizácia dňa. Pred spaním by si nemal myslieť ani na to čo si urobil, ale ani na budúcnosť. Pred zaspávaním, treba ľahať do postele s čistou hlavou. Uvoľnený, nastavený na spánok.

AKO NA TO? : Žiadne ovečky, nič také. Aj keď podstatu ovečky nemajú zlú, kedže ide o to, aby sme mozog unavili. Unavili ho tým spôsobom, že sa sústredí na určitú činnosť, ktorej venuje maximálnu intenzitu práce. Základ je vyprázdniť si hlavu od myšlienok, ktoré k nám pred zaspatím idú. Myšlienky o práci, škole, frajerovi, ktoré nám ďalej rozvíjajú fantáziu a predstavivosť a kradnú nám dôležité minúty, počas ktorých nespíme. Tento zlý zvyk hodnotenia a plánovania tvojich dní, ti častokrát komplikuje budúcodenné fungovanie.

BALÓNIKY: Ideálne psychologické cvičenie pred zaspávaním je myslieť po zavretí očí na to, že sedíš, letíš, alebo ležíš na príjemnom koberci, podložke, vlne, kožušine. Materiál, a spôsob prepravy, alebo polohy necháme na tvoju chuť. Základom je nemyslieť na nič. Akonáhle k tebe prichádza myšlienka na hocičo, premeníš ju na balónik, ktorý vypustíš. A on pomaly letí. Sleduješ ho a keď sa ti stratí z dohľadu, užívaš si pohodlie tvojho ,,lietajúceho koberca,,. Nemysli, len si užívaj stav ,,NIČOHO,,. Stav vyrovnanosti, stav totálneho kľudu. Ak na teba ide ďalšia myšlienka, opäť ju vypusti vo forme balónika preč od seba. Týmto spôsobom do 10 minút spinkáš.

AKO TO FUNGUJE?: Je to stav podobný meditácii. V skratke povedané , snažíme sa mozog upnúť na určitú činnosť, ktorá je mimo reality. Tým pádom mozog pracuje naplno, unavuje sa a my máme tendencie byť unavený. 

P.S.: Posteľ nemá byť miestom plánovania. Máš v nej spať, alebo užívať si. Buď vyrovnaný, nezväličuj svoje problémy a so spánkom to bude NO PROBLEMOS.

 


YTFiMj