KONTAKT:

FITTIP s.r.o
Šoltésovej 3
080 01 Prešov

č.účtu: 4019826310 / 7500

IBAN:

SK3375000000004019826310


tel: +421907 507 964

fax: +42151 770 48 37

fittip@fittip.sk

 

AKCIA: Bez poštovného a doprava ZDARMA až domov - pre mesto PREŠOV

OBJEDNÁVKA nad 69 EUR + akciové balíčky - poštovné a balné ZDARMA - celá SR

Bežné poštovné a balné - 4 EUR

 

SPOLUPRACUJEME:



Články, rady, tipy, triky.. »
ROZPRÁVKA O TETE BRIGITE..

,,Všetky podoby postáv, a udalostí sú len dielom náhody, nie sú inšpirované realitou.,,

V Dnešnej rozprávočke si rozoberieme nezvyčajnú tému, a to ,,módne trendy v športe pre všetkých´´ a ich praktické využitie pre ,,bežného,, cvičenca.

REALITA : Dnes sú v trende rôzne špeciálne cvičenia - Crossfit, TRX pásy, atď. Je ťažko analyzovať, kedže nie sme sociológmi, alebo psychológmi čo vedie ľudí, platiť častokrát nemalé sumy za produkty (v našom prípade cvičenia), ktoré sú nielenže zväčša časťou, alternatívou, resp. kompenzáciou tréningu, mezocyklu alebo inej tréningovej jednotky a nie primárnou časťou cvičenia. Analyzujeme si ich dopad na cvičenca, ktorého úroveň pohybových schopností, resp. zručností je na základnej úrovni (amatér, ktorý nepraktizuje šport vrcholovo, praktizuje ho akože s cieľom zdravia, aj keď zväčša so syndrómom ,,krásy tela,,).

HYPOTÉZA: Zoberme si, že v Crossfite sú zväčša cvičenia vedené do odmietnutia. Pre laikov kým Vám,,nedojde para,, pričom je otázne nakoľko je prospešné pre bežného cvičenca (rozumej osobu, ktorá sa venuje tréningovej činnosti, max. 3-krát do týždňa, maximálne v úrovni aeróbneho pásma, kde krivka výkonu jemne pláva pri aerobnom prahu, čiže žiadne extrémne výkony v oblasti aerobnej alebo silovej) toto cvičenie vykonávať takýmto spôsobom, kedže veľa štúdií ukazuje na to, že syndróm pretrénovania hrozí aj rekreačným športovcom. Zvačša to skôr skončí zraneneniami pohybového aparátu, skôr či neskôr, a tým aj pauzou, ktorá nám nič kladné neprinesie, skôr nás ubije, unaví až zlenivejeme tak, že už sa k športu nevrátime, pretože ,,nemáme na to,,.

FAKE: Veľa odporcov mi povie, že poznáme pojem ,,technického zlyhania,, avšak toto nevie analyzovať na základe ideomotorickej spätnej väzby neraz kondičný, či vrcholový športovec a nie rekreačný športovec, napríklad teta Brigita, naša suseda, veďla z vchodu, čo pracuje ako operátorka telefonického spojenia (,,akože account manager,,). Problém samozrejme nie je v cvičení, ale zväčša sa na takejto tréningovej jednotke Crosffit-u, zhromaždí nehomogénna skupina, kvalitatívne odlišných cvičencov (suseda Brigita, vedľa nej Alojz s 15 ročnou praxou v Jude). Pri veľkom počte ľudí je nemožné korigovať chyby cvičencov, či už pri kontrole techniky aplikovania cviku do praxe, kedže čím väčšie zaťaženie, tým sa viac odchyľujeme od ideálneho prevedenia ciku, čo už môže byť nebezpečné pre cvičenca, hlavne v dlhodobom ponímaní.(boľavé kríže, kedže mi nikto nepovedal že nie je práve ideálne zaťažovať moju chrbticu x-opakovaniami silovým trhom, nadhodom, ,,anglánmi,, a už vôbec nikto mi nepovedal, že nemôžem robiť len toto zaťaženie, kedže funkčnosť a následne zdravotný stav jedinca je komplexná záležitosť, a že neexistuje len jedno ,,zázračné,, cvičenie, ktoré keď odmakám 3 x týždenne, budem krajší, zdravší a možno aj pri kúsku štastia rýchlejší ako Bolt).

Ďalšou otázkou je rýchlosť realizovaného cviku, kde je nemožné, aby amatérsky cvičenec, previedol hoc len 1-opakovanie silového trhu, dokonale technicky ako vzpierač, ktorý ho trénuje dlhé roky. Samozrejme nebavme sa o veľkosti zaťaženia, pretože už aj 10-kilogramov naložených na olympíjskej tyčke, spôsobí našej tete Brigite, ,,olympíjsky,, problém v jej ponímaní výkonu s týmto zaťažením.

CIEĽ : Rýchle svalové kontrakcie reálne ohrozujú amatérskych cvičencov, kedže skôr keď sa bavíme o funkčnosti svalu, je potrebné zvládnuť techniku cviku, bez cheating-u a snažiť sa navyšovať opakovania, striktne v korelácii s dodržiavaním ideálnej techniky, všetko realizovať po celej dĺžke svalu, aby sme precvičili sval komplexne, nielen v určitej dĺžke, čo by neskôr mohlo viesť k dysbalancii svalových partií cvičenca, neskôr k zlému držaniu tela, svalovým či pohybovým próblémom, návštevou oropéda, zakázaním cvičenia a rozprávke je koniec.

ALTERNATÍVA: Nie je lepšie začať napríklad primárne aeróbnými činnosťami aby sme ,,premazali,, srdovo-cievny systém, pracovali na posúvaní aeróbného pásma, anaérobého a aeróbneho prahu smerom nahor,a keď už sa na to pozrieme štatisticky, kardio-vaskulárne problémy sú na špici úmrtnosti slovenských občanov, a to všetko okoreniť vhodnou kompenzáciou tejto aerobnej činnosti rôznymi kompenzačnými cvičeniami v posilňovni (batériu si zostavuje každý kondičný tréner samostatne, kľudne aj z oblasti crossfit-u, avšak individuálne naporcované na jedinečnosť cvičenca a nie hromadne bez rozmyslu pre obrovskú skupinu,,obyčajných ľudí,,)? Samozrejme to všetko po podrobnej diagnostike, a z toho vyplývajúcej anamnéze cvičenca, ktorá u vačšiny skupín prevádzkovaných rôzne kolektívne cvičenia za Euráče, tu na Slovensku absentuje. Buď sa zameriame na reálne problémy a nedostatky populácie, alebo budeme ,,slovenskí biznismeni,,, ktorí Vám predajú teplú vodu za pár eur.

TRÉNER :Bolo by to jednoduché, keby tréner bol na to, aby zachytil z nejakého éteru, zázračné cvičenie, to skopíroval a následne nie lacno predával smrteľníkom. Kondičný tréner musí vedieť individuálne posúdiť človeka, s ktorým sa podujme trénovať a prerobiť ho k podobe, ktorú musí každí cvičenec sám v sebe nájsť za jeho pomoci, musí vedieť analyzovať informácie a následne ich využiť čo najeefektívnejšie bez zbytočnných porúch do systému cvičenia cvičenca. Dnes máme informačné nebo, keby to bolo o tom, že vždy vyjde niečo nové čo vlastne ani tak nové nie je (nie sú TRX pásy vlastne alternatívou gymnastických kruhov), bolo by to ako vo svete módy, avšak cvičenie je viac ako len produkt, nie je len o tom že, si niečo pozriem vna na internete, resp. na nejakom kurze a to bez akejkoľvek úvahy podsúvam amatérskym cvičencom. Nie je to chyba ,,obyčajných ľudí,, že v dnešnej dobe reklamných útokov nevedia vyselektovať kvalitu v oblasti telesnej výchovy, nie je ich chyba, že školstvo v elementárnej príprave a rozvoji pohybových schopností a zručností žiakov pokryvkáva, čím títo si potom nevedia urobiť predstavu o čom ten šport pre všetkých je, ale je to hlavne tým, že ľudia častokrát vyštudovaní v rôznych špecializáciach, pôsobiaci v tejto oblasti telesnej kultúry, sa uspokoja s poznatkami čo majú z našich ,,odborných,, publikácií, preložených 25 rokov po ich publikovaní v nejakom zahraničnom odbornom médiu , a nesnažia sa zapájať logiku pred reklamnými ,,granátmi,, a smerovním športu pre všetkých k čistému biznisu.

Tým dávaju priestor,, podnikavým jednincom,, ,ktorí aj keď s dobrým úmyslom, častokrát len plagiatujú na útržku zo sveta športu a neučia k láske k pohybu, ale tlačia bežných ľudí do maximálnych výkonov, bez štipky rácia, namiesto toho aby ich prv naučili chodiť až potom lietať.

 



OWFiYTA3OD