KONTAKT:

FITTIP s.r.o
Šoltésovej 3
080 01 Prešov

č.účtu: 4019826310 / 7500

IBAN:

SK3375000000004019826310


tel: +421907 507 964

fax: +42151 770 48 37

fittip@fittip.sk

 

AKCIA: Bez poštovného a doprava ZDARMA až domov - pre mesto PREŠOV

OBJEDNÁVKA nad 69 EUR + akciové balíčky - poštovné a balné ZDARMA - celá SR

Bežné poštovné a balné - 4 EUR

 

SPOLUPRACUJEME:



Články, rady, tipy, triky.. »
VITAMÍNY A ŠPORTOVÝ VÝKON

Na začiatok je potrebné povedať, že vitamíny nezvyšujú výkonnosť, svalovú silu, svalovú hmotu a energetické zásoby. Dôvody zvýšeného príjmu niektorých vitamínov u športovcov sú veľmi jednoduché.
1) zvýšený metabolizmus ? zvýšená spotreba vitamínov
2) potreba zvýšenej antioxidatívnej ochrany organizmu športovca - u športovcov sa zistila zvýšená tvorba voľných radikálov pri náročných tréningoch
3) straty potením

Ak je strava športovca pestrá, má zaistený dostatočný prívod vitamínov doplnkový príjem niektorých vitamínov je indikovaný v období náročného objemového tréningu alebo v náročných klimatických podmienkach.Deficit vitamínov môže viesť k poklesu výkonnosti a k zdravotným ťažkostiam. V predchádzajúcej časti sme si povedali, ktoré vitamíny by športovec mal prijímať ako doplnkové (NIE V MEGADÁVKACH ), ale keďže opakovanie je matka múdrosti, tak si v krátkosti zopakujeme. (vit. B1,B6,C,A,E).

Vitamín B1 (tiamín) je dôležitý pre metabolizmus sacharidov a funkciu nervových vlákien .Odporúčaná denná dávka pre športovcov je 2 až 4mg. Nedostatok vitamínu B1 sa prejaví pri vyššej konzumácii bieleho pečiva a sladkostí. Pôsobením tepla sa veľká časť vitamínu B 1 stráca.

Vitamín B6 (pyridoxín) podiela sa na metabolizme bielkovín. Jeho indikácia sap rejavu pri zvyšenom metabolizme týchto bielkovín, najmä pri silovom tréningu , vysoko intenzívnom vytrvalostnom výkone. Odporúča sa prijímať na 1g proteínov 0,016mg vitamínu B6, čo predstavuje denný príjem 1,4 až 1,6mg.

Vitamín C je najdôležitejším vo vode rozpustným vitamínom. Je dôležitý pre tvorbu kolagénu, zlepšuje schopnosť tolerancie stresu, stimuluje činnosť nervovej sústavy (nemá sa vo väčšom množstve podávať na noc) a v neposlednom rade zvyšuje odolnosť voči infekciám. Jeho nedostatok sa prejavuje pri jednostrannej strave v spojení s intenzívnym tréningom - pocit únavy a znížená výkonnosť. U športovca je indikovaný zvýšený príjem až 500mg denne pre zvýšené straty potom. Pri podávaní vitamínu C je dôležité zabezpečiť dostatočný príjem tekutín z dôvodu prevencie močových kameňov. Posledná dávka vitamínu C by nemala byť podaná po 18,00 hodine.

Vitamín A a E. Prvý menovaný slúži na stavbu kostí, pomáha pri zlepšovať imunitu proti infekcií a udržiava kožu , vlasy, zuby a kosti.Vitamín E ochraňuje štruktúru bunky a zlepšuje účinnosť vit. A. Je prirodzenýmprostriedkom proti zrážanlivosti krvi, napomáha pri tvorbe červených krviniek.


NGVlNWZ